شهد شیرین ریاضی

شهد شیرین ریاضی

امیررضا قانعی
شهد شیرین ریاضی

شهد شیرین ریاضی

امیررضا قانعی

عددهای غول و عددهای لی لی پود


عددهای غول و عددهای لی لی پود


به آسمان نگاه کنید با ستاره های درخشان ٬ به دریای مواج و شنزارهای بیابان نگاه کنید٬در ذهن شما مفهوم عددهای غول پیکر ٬عددهایی که تن به شمار نمی دهند مفهوم بی نهایت بروز می کند.حالا به اندازه های گرد و غبار ی که در شعاع روشن آفتاب می بینید٬به قطر تار عنکبوت٬به زمانی که یک حرکت پلک چشم طول می کشد فکر کنید٬در مقابل شما افقی از مقادیر لمس نشدنی ٬مقداربی نهایت گشوده می شود...


 

1-میلیون

برای آزمایش کسی که مطمئن است معنای میلیون را می داند و آماده است این مقدار را بدون هیچ زحمتی به کار برد ٬این سوال را طرح کنیم که بدون هیچ محاسبه طولانی جواب بدهد:اگر یک موی سر انسان را یک میلیون برابر کنیم چه قطری پیدا می کند.آیا می توان آن را با حد متوسط تنه درخت کاج یا بشکه ای با اندازه های بزرگ مقایسه کرد؟

اگر قطر موی انسان را یک میلیون برابر کنیم ٬قطری مساوی 70 متر پیدا می کند. در داخل مقطع چنین مویی می توان با اتومبیل به گردش رفت.

خیال می کنید درست نباشد ! ولی این یک واقعیت است . قطر متوسط موی آدم7 0/0 

میلیمتر است که اگر آنرا یک میلیون برابر کنیم ٬همان 70 متر بدست می آید.

یک ساعت جیبی معمولی وقتی یک میلیون برابر شود ٬قطری مساوی 50کیلومتر پیدا می کند ٬قد انسان در مقیاس 1700کیلومتر می شود .اگر یک میلیون آدم شانه به شانه هم باستند 500 کیلومتر فاصله را می گیرند از شروع سال میلادی تا کنون هنوز یک میلیون روز نگذشته است برای اینکه یک میلیون روز از شروع سال میلادی گذشته باید باید 800 سال صبر کنیم.

اینها نمونه هایی از مقایسه برای شناخت یک میلیون بود ولی این تازه یک میلیون است که می توان آن را با چیزهای معمولی مقایسه کرد پس در باره عددهای بزرگ غیر قابل قیاس چه می توان گفت!

2- میلیارد بیلیون

در تمام سندهای پولی :چک ٬سفته ٬حواله جایی وجود دارد که باید در آنجا جمع مبلغ را با تمام حروف نوشت.وقتی که سوء تفاهمی به وجود آید این عبارت حرفی که جمع مبلغ را نشان می دهد مشکل را حل می کند.ولی اگر در سند بانکی جمع مبلغ ها را با بیلیونها حساب کرده باشند اختلاف پیش خواهد آمد در چنین حالتی اگر عدد مبلغ با رقم وجود نداشته باشد عبارت حرفی جمع مبلغ برای محاسبه مبنای کافی بدست نمی دهد.

در آلمان آلمان ٬انگلستان و بعضی از کشورهای شمال اروپا مبنای شمار را بر طبقه های شش رقمی گذاشته اند ٬یعنی:

                                                                1000000  =میلیون

                                                      1000000000000 =بیلیون

                                            1000000000000000000= تریلیون

در آمریکا ٬فرانسه و کشورهای جنوبیاروپا مبنای شمار را بر طبقه های سه رقمی گذاشته اند٬یعنی:

                                                                              1000 = هزار

                                                                       1000000 =  میلیون

                                                                1000000000  = بیلیون

                                                         1000000000000  = تریلیون

                                                     1000000000000000=  کاتریلیون

                                             1000000000000000000 =کوینتی لیون

از این مقابله معلوم می شود که یک بیلیون آلمانی مساوی یک تریلیون فرانسوی است وغیره.

3- بیلیون ٬ تریلون و سایر ...لیونها

خانمی ضمن یک گفتگو در این باره که خورشید در چه فاصله ای از زمین قرار دارد توضیح داد:خوب این معلوم است که خورشید میلیونها یابیلیونها کیلومتر از ما فاصله دارد :میلیونها یا بیلیونها  باید متذکر شد که حتی بسیاری از مردم درس خوانده هم به اختلاف میلیون و بیلیون و بدتر از آن به اختلاف بیلیون و تریلیون توجهی ندارند.

این افراد چقدر متعجب می شوند وقتی که بدانند یک میلیون ثانیه کمتر از 2 هفته است٬در حالیکه یک بیلیون ثانیه بیشتر از 300 سال طول می کشد از ابتدای میلاد تنها نخستین میلیون از دقیقه ها گذشته و میلیون هزار مرتبه کمتر از بیلیون است

اگر موی سر انسان را یک بیلیون بار بزرگ کنیم 8 بار کلفت تر از کره زمین می شود و اگر پشه مزاحم را یک بیلیون برابر کنیم 50 برابر اندازه حقیقی خورشید می شود...

برای کسانی که می خواهند نام گروهای بعدی عددها را بدانند جدول زیر را آورده ایم:

سکس تیلیون

سپتیلیون

اوکتی لیون

نونیلیون

دسی لیون

.......

سن تزی لیون

وزن تمام عالم هستی ٬که تاکنون شناخته شده است کمی بیش از 20 نونیلون است .

عددهای لی لی پود و عددهای غول

بعد از عددهای خیلی بزرگ به سراغ عددهای خیلی کوچک می رویم در مورد این عددها هم مثل عددهای غول پیکر باید گفت که ما آنهارا بخوبی نمی شناسیم و مقایسه آنهارا هم با یکدیگر نمی توانیم بطور دقق انجام دهیم.

به عنوان مثال 1000/1 ثانیه را انتخاب می کنیم جزء خنده داری از زمان ٬آیا حقیقت ندارد؟در یک هزارم ثانیه چه حادثه ای ممکن است پیش آید؟

قطار عادی که در هر ساعت 36 کیلومتر سرعت دارد در یک هزارم ثانیه 1 سانتی متر جلو می رود هواپیما 10 سانتی متر حرکت می کند.در این مدت صدا 33 سانتی متر و گلوله 70 سانتی متر را پشت سر می گذاردحالا دیر با نمونه هایی که آوردیم این جزءکوچک زمان خنده دار نیست وحتی قابل احساس است حال به عدد بسیار بسیار کوچکتر از آن توجه می کنیم.

در یک میلیونوم ثانیه نور به اندازه 300 متر جلو می رود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد